donderdag 12 juli 2018

Recensie: Sympathy for the devil van Oli Veyn uit de bundel Brave New Love

Ilumani is een beschermengel, die voor de eerste keer een beschermeling heeft. Tristan. Het verhaal begint op het moment dat Tristan als brandweerman een brand aan het blussen is met zijn team. Dat lijkt goed te gaan, tot een onverwacht briesje de vlammen opnieuw aanwakkert. Ilumani duikt ertussen om zijn leven te redden. Als Ilumani weer bijkomt, is ze ineens niet meer onzijdig, maar een vrouw en zijn haar vleugels verdwenen. Tristan blijkt voor zijn leven gevochten te hebben in het Brandwondencentrum. Ilumani is vastbesloten om haar fouten goed te maken. Als de revalidatietherapeut Mijntje probeert ze hem weer op te lappen. Maar is dit wel iets wat ze goed kan maken? Lees verder voor mijn recensie van dit tiende verhaal uit de bundel Brave New Love.

Brandweer en engelen
Allereerst: het korte eerste hoofdstukje las echt geweldig weg en trok me meteen in het verhaal. Prachtig begin! Wat me in het tweede hoofdstuk meteen opviel was het feit dat Tristan brandweerman is. Mijn aandacht was getrokken; ik heb jarenlang een relatie gehad met een brandweerman én ik heb als Lily Frank zelf een verhaal geschreven over de brandweer. Vervolgens dook er ook nog een engel op in het verhaal. Daarover heb ik óók zelf geschreven, maar dan onder mijn eigen naam. Een verhaal dus dat me op meerdere fronten aansprak.

Ilumani (toffe naam trouwens!) is een afwisselend personage. Gaaf dat ze begint als onzijdig persoon en later als mens ineens een geslacht heeft en voor het eerst te maken krijgt met menselijke gevoelens. Wat ik soms lastig vind aan engelenverhalen is dat hun relatie met hun beschermelingen soms al snel wat wollig overkomt. Daar had ik op sommige momenten in dit verhaal ook een beetje last van. Tristans karakter bleef voor mij wat vlak. We weten weinig over hem buiten het ongeluk om en wat hij daar in het Brandwondencentrum meemaakt. Ik denk dat zijn personage nog wat sterker had kunnen zijn als hij iets meer diepgang had gekregen. Omdat er nu niets over zijn verleden gezegd wordt, voelt het een beetje alsof hij aan het begin van het verhaal is geboren. Daardoor voel ik de diepe band tussen Ilumani en Tristan ook minder.  De rol van Guberna vond ik prachtig neergezet. Die nam een wending die ik niet had zien aankomen!

De diversiteit zit hem in het karakter van Tristan, die door een ongeluk verminkt en gehandicapt is geraakt. Het verhaal speelt zich vlak na het ongeluk af, dus zijn handicap komt vooral naar voren in de intensieve therapie en het verblijf in het brandwondencentrum. Daarnaast begint Ilumani als onzijdig, wordt daarna vrouwelijk en eindigt mannelijk. Een leuk gegeven in het verhaal. Ik noem het bewust niet transgender, omdat de hoofdpersoon niet zelf kiest voor deze geslachtsveranderingen en zich dus niet méér een ander geslacht voelt. Dat vind ik een groot verschil. Maar aangezien het nergens benoemd wordt als transgender, vind ik dit niet zelf kiezen ook geen probleem.

Wat Tristan betreft had hier wellicht nog wat meer uit gehaald kunnen worden. Hij is heftig verbrand en bevindt zich in het gezelschap van een aantrekkelijke, jonge vrouw. Ook al is zij degene die elke dag met hem omgaat en die hem intensief begeleidt, ik zou toch verwachten dat hij er ergens moeite mee heeft dat hij niet meer z’n oude, gezonde zelf is. Wat betreft Ilumani… De plottwist rondom haar karakter was enerzijds origineel, maar anderzijds ook heel snel en voor mij niet altijd even duidelijk waarom. Ik begreep vooral niet zo goed op welke wijze Tristan hierbij gebaat was.

Sympathie for the devil is een verhaal met verschillende gezichten. Dat maakt het origineel. De combinatie brandweer en engelen was ik nog niet eerder tegengekomen, hoewel ik over beide onderwerpen los van elkaar een verhaal heb geschreven. De personages van Ilumani en Guberna vond ik gaaf. Tristan bleef voor mij wat vlak. De diversiteit zit in dit verhaal vooral in de rol van Tristan verwerkt, die door een ongeluk verminkt en gehandicapt is. Ook de wisselende geslachten van Ilumani zorgen voor diversiteit, hoewel ik het geen transgender zou willen noemen. Voor jezelf durven zijn zie ik bij Tristan nog enkele kansen. Bij Ilumani zit een plottwist die erg origineel, maar voor mij niet altijd helemaal duidelijk was. Al met al een tof, origineel verhaal met her en der nog wat kansen erin verborgen!

Sympathy for the devil is het tiende en laatste verhaal van de verhalenbundel Brave New Love. Hierin staan tien romantische verhalen met zeer diverse hoofdpersonen. De verhalen zijn geschreven door Miranda Peters, Lysander Mazee, Sophia Drenth, Natascha van Limpt, Isabel Peters, Marijke F. Jansen, Jen Minkman, Debora Elisabeth, Tamara Haagmans en Oli Veyn. Klik voor meer informatie op de link.

1 opmerking: