maandag 22 augustus 2016

Recensie: Star Wars



Eindelijk heb ik alle Star Wars-films bekeken! Ik had er al veel over gehoord en gelezen. Daarom wilde ik het echte verhaal graag leren kennen!



Ik leerde al snel dat je de films op verschillende volgordes kunt bekijken. Ik koos voor deze: episode IV, V, II, III, VI, VII en daarna nog I. 


IV volgt het verhaal van de jonge Luke Skywalker, die op een dag een droid in handen krijgt met een belangrijke boodschap van een prinses, Leia. 


Hij is op slag verliefd en wil haar helpen. Daarbij krijgt hij hulp van de Jedi meester Obi-Wan Kenobi. 


Deze allereerste film komt uit 1977 en dat is ook te merken aan de filmtechnieken, special effects en het uiterlijk van de acteurs. 


De karakters zijn echter divers en weten een onuitwisbare indruk achter te laten op de kijker. Net als de voor 1977 ver vooruitstrevende techniek. 


Het verhaal is gelaagd en speelt op verschillende niveaus. De belangrijkste karakters hebben ook allemaal een geschiedenis, die hen maakte tot wie ze nu zijn. 


Minder aan deze film vond ik echter de insta-emoties. Als kijker voelde ik die daardoor ook minder. En de momenten dat beeld en geluid niet gelijk opgingen. :(


Episode V is van 1980. Luke en Han Solo horen inmiddels bij de rebellen. Na een aanval op hun geheime basis, weten ze te ontsnappen. 


Luke gaat naar Yoda, om door hem getraind te worden tot Jedi. Die training komt later goed van pas als hij zijn vrienden moet redden van Darth Vader. 


Het lastige aan deze film vond ik de vele verhaallijntjes. Daardoor was de film voor mij soms wat warrig. Een duidelijkere focus was denk ik beter geweest.


Ik vond het wel leuk om eindelijk Yoda te zien. Ik had die naam al vaak gehoord. Hij viel me eerst wel wat tegen; hij is nogal weird.


In II (2002) leren we Anakin Skywalker beter kennen. Hij is nog in opleiding tot Jedi als hij smoorverliefd wordt op senator Padmé, wat tegen de regels is. 


Intussen ontdekt zijn leermeester Obi-Wan Kenobi een gigantisch leger van klonen.


In III (2005) gaat het vooral over Anakins groeiende angsten en wat deze angsten met hem als persoon doen, hoe het zijn keuzes beïnvloedt. 


Persoonlijk vond ik II en III het mooist. Deze films zijn ten eerste wat moderner en ten tweede vond ik de karakters dieper. 


De emoties zijn hier beter uitgewerkt, krijgen de tijd om te groeien. Daardoor voelen ze ook geloofwaardiger dan in de eerdere films. 


Ik vond dat er sowieso meer emotie in deze delen zat. Je volgt de HP's (hoofdpersonen) in hun persoonlijke worstelingen. Dat vind ik interessanter dan de oorlog daarbuiten. 


Het personage van Yoda kwam hier ook beter tot zijn recht. Hij voelde voor mij nu meer aan als een gerespecteerde Jedi meester. 


VI komt uit 1983. Toch was ik blij dat ik eerst II en III had gekeken. Nu kwamen alle losse eindjes mooi bij elkaar in dit afsluitende deel!


Na deze film moest ik voor mezelf de conclusie trekken dat Darth Vader m'n favoriete karakter is. Hij is gewoon het meest interessant en heeft de meeste diepgang.


VII deed me een beetje denken aan Harry Potter and the Cursed Child: thuiskomen bij oude bekenden! Opnieuw een flinke tijdsprong: deze film is uit 2015. 


Er is een nieuwe bud-guy en deze heeft de zoon van Han en Leia verleid tot de Dark Side. Samen proberen ze te voorkomen dat de rebellen Luke zullen vinden. 


Behalve veel oude bekenden, maken we ook kennis met toffe nieuwe karakters, zoals Rey, Finn, Poe en BB8. En natuurlijk de zoon van Leia en Han, Kylo Ren. 


Mijn favoriet was Kylo Ren, hoewel hij soms wat beteruitgewerkt mocht worden. Hij voelde soms wat meer plotdriven dan characterdriven. 


Ook had ik soms een ervaring die ik meer tell dan show vond. En dat is knap in een film :( Het personage deed me denken aan Severus Snap en dat is dan wel weer goed! :p 


Mijn andere favoriet is Rey. Ze voelt gewoon heel gelaagd en levensecht. Ik zou nog graag meer van haar zien :)


Ik was gewaarschuwd dat I een slechte film was en vooral over POD-racing zou gaan. Daardoor had ik een zeer lage verwachting, waardoor de film me 100% meeviel. 


In I (1999) leren we Anakin kennen als een klein slavenjongetje en hoe hij uiteindelijk leerling werd van Obi-Wan Genobi. Ik had deze liever voor II gekeken.


Leuk detail: het klungelige karakter van Jar Jar Binks. Hij geeft het verhaal een komische noot. Toch voelde die klungeligheid niet altijd functioneel. 


Wat ik sterk vind aan de Star Wars-films is dat er een wereld gecreëerd is waaruit eindeloos veel verhalen geput kunnen worden. Al die stelsels, planeten, wezens...


De belangrijkste HP's hebben een onvergetelijk voorkomen, zoals de Jedi met hun lichtzwaarden en Darth Vader met zijn zwarte masker en raspende ademhaling. 


En natuurlijk wezens zoals Yoda, Chewbacca en Jar Jar Binks, de droids C3PO en R2D2, de schelm Han Solo, de stoere prinses Leia en de diplomatieke Padmé.


Gedurende de films leer je van hen allemaal hun achtergrond kennen. Daardoor voelt het ook alsof je ze echt leert kennen. Ze komen tot leven.


De films passen perfect in elkaar als een grote puzzel. Tot hadden sommige elementen misschien beter weggelaten kunnen worden ten gunste van andere elementen (zodat daar iets meer aandacht aan geschonken had kunnen worden).


Wat ik me wel afvraag: waarom moet de bad-guy altijd een hulpje in het zwart hebben? Het voelde geFORCEerd, alsof ze een vervanger voor Darth Vader zochten.


Ten slotte nog een compliment voor de imposante soundtrack. Het thema meandert schitterend door alle films. 


Het was gaaf om alle Star Wars-films eindelijk eens te zien. De wereld en de karakters zijn goed uitgewerkt en bieden een eindeloze inspiratie voor nieuwe verhalen. 


May the Force be with you!

Copyright. Deze afbeeldingen zijn gemaakt met MomentCam.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten