dinsdag 5 december 2017

Recensie: Maria's kerstengel van Rianne Werring (3 uit de bundel Wonderland)

Maria is geboren op eerste kerstdag. Ze heeft dus alle redenen om een hekel aan kerst te hebben: de grappen over haar naam, geen cadeautjes op tafel, maar altijd onder de boom en nooit een taart, omdat er toch nooit mensen op haar verjaardag komen. Toch zou ze best wel naar het kerstbal willen, met Daan. Er is alleen een probleempje: Daan is een meisje.

Toen ik een tienermeisje was, was ik verslaafd aan de serie Tina Topper. Dat waren een soort Bouquetreeksboekjes, maar dan voor tieners. De sfeer in dit verhaal deed me meteen terugdenken aan die serie en dan vooral de betere verhalen. Ik waande me weer helemaal op de middelbare school, met alle verliefde gevoelens en onzekerheden van dien. Ik vloog dan ook door dit heerlijke verhaal.

De personages zijn zo lief en leuk, dat ik er wel vertederd bij móet glimlachen. Vooral Maria, Selma en Daan zijn heel sterk neergezet als personages, maar ook Maria’s moeder en haar oom en tante zijn met enkele pennestreken goed tot leven gewekt. Het zijn stuk voor stuk personages die je bij blijven. Maria’s onzekerheden op het vlak van de liefde zijn niet alleen herkenbaar voor meiden die op meiden vallen: het blijft altijd spannend of de persoon die jij leuk vindt jou ook leuk vindt. Bovendien vind ik het erg bijzonder dat Rianne voor elkaar heeft gekregen om in zo’n kort verhaal toch nog een karakterontwikkeling tot stand te brengen. De Maria aan het begin van het verhaal is zeker niet meer dezelfde Maria als die van het eind. Chapeau!

Schattig!
Al met al vond ik dit vooral een heel lief en schattig verhaal. Het is zo’n verhaal waarbij je je opkrult op de bank onder een dekentje met iets lekkers erbij en waarbij je vol hoop en tederheid elke bladzijde omslaat, tot daar ineens die laatste zin is.

De illustratie is natuurlijk niet van Rianne, maar van Emmy van Ruijven van Zon en Maan. Op het plaatje staan twee zoenende meisjes met een kerstmuts op. Het geeft de illustratie meteen een kerstsfeertje, maar bovenal is het een hele lieve afbeelding. Wat dat betreft past de afbeelding fantastisch bij het verhaal. Bovendien geeft het meteen aan waar het in dit verhaal grotendeels over gaat: de liefde tussen twee meisjes.

Conclusie: Maria’s Kerstengel van Rianne Werring is een heerlijk zoet verhaal waar je geen genoeg van kunt krijgen. De sfeer in het verhaal is gewoon heel lief en de personages zijn erg sterk neergezet. Ze kwamen stuk voor stuk met enkele pennenstreken tot leven. Ik vind het erg knap dat Rianne in zo’n kort verhaal toch een duidelijke karakterontwikkeling tot stand heeft weten te brengen voor hoofdpersoon Maria. Dit is nu echt zo’n verhaal waarbij je nog heerlijk na blijft dromen.

Klik hier voor meer informatie over de bundel Wonderland.