dinsdag 29 april 2014

Saranormaal - #1 Omringd door geesten

**** (4 sterren)

Sara is een meisje dat het liefst zo normaal mogelijk zou willen zijn. Maar ze is niet gewoontjes. Ze kan geesten zien. Sinds ze verhuisd is naar Stellamar, een oud kustplaatsje in New Jersey kunnen de geesten HAAR echter ook zien! En ze proberen ineens ook contact met haar te leggen! Sara wordt er doodsbenauwd van. Daarnaast vindt ze het helemaal niet leuk dat haar nieuwe vrienden Lily en David haar iedere keer in vreemde situaties aantreffen dankzij de geesten. Maar dan vraagt ze zich af of de geesten haar misschien iets duidelijk willen maken...

Vertaling
Een tijdje geleden ontving ik van mijn werkgever het boek Saranormal, Ghost Town. Of ik het wilde lezen en wilde beoordelen of het iets voor onze uitgeverij was. Zodra ik erin begon, werd ik in het verhaal getrokken. Het deed me een beetje denken aan TV-series als Medium en Ghost Whisperer, maar dan voor 10 tot 13 jaar. Het verhaal was geloofwaardig geschreven, met voldoende aandacht voor de ontwikkeling van Sara's karakter en natuurlijk het leuke paranormale element. Het was ook geschreven in de ik-vorm, waarin ik zelf het liefst lees. Een beetje jaloers bedacht ik me dat ik dit boek graag had willen lezen toen ik jonger was. Sinds Twilight ben ik namelijk nogal verslaafd aan paranormal romance en verhalen met een paranormale twist heb ik altijd leuk gevonden, ook toen ik nog jonger was. Op dit moment is er heel veel in dit genre verkrijgbaar voor jong volwassenen. Daardoor werd ik extra enthousiast. Want, redeneerde ik, als er zoveel jong volwassenen zijn die het leuk vinden om boeken te lezen met een paranormale twist, dan moeten er vast ook flink wat meiden zijn die net iets jonger zijn die dit genre leuk vinden. Voor die leeftijdscategorie is echter niet zoveel verkrijgbaar in het genre. Ook de omslagen vond ik er mooi en aantrekkelijk uitzien. Ik heb dus meteen geadviseerd om die voor de Nederlandse versie aan te houden. Het eindresultaat? Eind mei verschijnen het eerste en tweede deel in het Nederlands! Nu hoop ik maar dat jullie net zo enthousiast zullen zijn als ik!

Goed geschreven
Veel kinderboeken die iets met het paranormale doen, voelen vaak meteen al als een sprookje. Een wereld waar alles mogelijk is. Dat vind ik juist leuk aan Saranormaal: dat speelt zich af in onze eigen wereld en heeft alleen die bovennatuurlijke twist. Eigenlijk zoals ik dat gewend ben in paranormal romance voor young adults. Het verhaal wordt rustig opgebouwd en geeft de lezer de tijd om ook te geloven dat Sara geesten kan zien. Door de ik-vorm voel ik me ook altijd meer verbonden met een karakter, alsof ik in haar hoofd kan kijken. Daardoor krijg je als lezer ook goed mee hoe haar "gave" Sara's gevoel heen en weer slingert. Het enige wat ik voor mijn gevoel miste, was een romantische verhaallijn, maar er werden al wel een paar hints gegeven dat die wel gaat komen in volgende delen. Dat maakte me meteen nieuwsgierig naar meer. Toch was vooral door het ontbreken van die romantische verhaallijn en doordat het verhaal zich afspeelt tijdens de schoolvakantie (waardoor de tienerperikelen een beetje uitbleven) wel duidelijk dat het verhaal echt voor een iets jonger publiek is; 10 tot 13 jaar. 

Ik ben heel benieuwd hoe dit boek ontvangen zal worden. Behalve voor jongere young adult lezers, denk ik dat het ook een superleuke serie is voor jongere zusjes/nichtjes/buurmeisjes die al even zeuren om samen die Twilight film te kijken, terwijl ze daar eigenlijk nog te jong voor zijn. Bij mij schoten ook even TV-series als Medium en Ghostwhisperer door mijn hoofd. Maar dan dus voor een jonger publiek! Zelf geef ik dit eerste deel 4 sterren. 

SARANORMAAL - #1 OMRINGD DOOR GEESTEN VERSCHIJNT ROND 20 MEI 2014 BIJ UITGEVERIJ DELTAS. 
ISBN: 9789044737011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten