woensdag 12 december 2012

Inside Out van Maria V. Snyder


**** (4 sterren)

Boekgegevens
Inside out
Maria V. Snyder
Uitgeverij Harlequin Young Adult
€ 9,95
ISBN: 9789034755834

Voor een ontdekkingstocht door Binnen is Trella de beste gids die je je kunt wensen. Als Koningin van de Buizen is ze namelijk de enige in Binnen die alle hoeken en gaten van het buizenstelsel kent. Maar Trella is allesbehalve een koningin. Ze is een Sloof, één van de vele. Het is haar taak om de buizenstelsels schoon te maken, want stof is één van de grootste vijanden van Binnen. Haar leven komt op zijn kop te staan als haar maatje Cog haar voorstelt aan de nieuwe profeet (de zoveelste alweer), die beweert een aantal discs te hebben verstopt in het buizenstelsel, met daarop de locatie van de legendarische Poort. De Poort naar Buiten. In eerste instantie vooral om Cog zijn goedgelovigheid in te wrijven, gaat Trella op zoek naar de discs en dan gaat het mis. Cog wordt opgepakt en Trella wordt gedwongen om haar leven te riskeren in de hoop de Poort, waarin ze eerder nooit geloofde, in een race tegen de klok te vinden om Cogs leven te redden. Daarbij krijgt ze hulp van de Opper Riley, die toch niet zo lui en verwend is als ze van de elitegroep (de Oppers) had verwacht en waarvan haar hart stiekem op hol slaat als hij in de buurt is...


De uitgeverij
Eerlijk gezegd loop ik de boeken in het tijdschriftenvak meestal voorbij. Die boeken schaar ik (wellicht heel onterecht) onder het type 'bouquetreeks' en hebben een minder hoogwaardig imago in mijn beleving. Maar toen kwam Harlequin ineens met De IJzerkoning van Julie Kagawa aanzetten; een titel die in het Engels al bijna een jaar op mijn verlanglijstje prijkte. En ineens keek ik wél naar de boeken in het tijdschriftenvak. Zo viel ook mijn oog op dit boek; Inside Out. De achterkant sprak me meteen aan, met een kleine kanttekening. De termen Binnen, Oppers, Sloven en Buiten klonken mij een beetje simpel en onwennig in de oren. Nu ik het boek uit heb, vind ik het woord 'OpperCops' nog steeds niet je van het. Maar aan de andere woorden ben ik gewend geraakt en ik vind ze nu zelfs goed passen. Mijn mening over de boeken in het tijdschriftenvak is daarom veranderd; voortaan let ik op of er een nieuwe young adults titel tussen staat!

Binnen
Het begin van het boek is vrij ingewikkeld. Als lezer wordt je meegetrokken in de wereld van Binnen; een afgesloten ruimte met meerdere niveaus, die verdeeld zijn tussen de Oppers (de elite) en de Sloven (degenen die heel hard moeten werken). Trella voelt zich niet thuis in het overbevolkte deel van de Sloven en daardoor bevindt ze zich het liefst in het buizensysteem, wat haar de bijnaam 'Koningin van de Buizen' heeft opgeleverd. Het buizensysteem is zeer uitgestrekt en loopt door heel Binnen. Trella heeft zelfs de ruimtes tussen de verschillende niveaus ontdekt en ruimtes die leiden naar de buitenwand van Binnen.
Maar het is niet alleen die uiterlijke wereld die anders is in Binnen. Weken bestaan hier uit 100 uur en het werkritme is tien uur werken, tien uur vrij. 100 weken is een centiweek. Ik vind het knap van Maria V. Snyder hoe ze dit allemaal heeft uitgedacht en hoe ze zo een heel ander tijdsbesef weet te creëren. In Inside Out wordt alles berekend in deze nieuwe tijd, dus als lezer wordt je continu aan het denken gezet. Maar als je het eenmaal door hebt en een beetje 'ingeburgerd' raakt in Binnen, dan wordt de plek steeds fascinerender.

Wereld van verschil
Erg leuk vond ik de introductie van Riley. Daarmee brengt de schrijfster twee culturen samen en ik vond het boeiend om de verschillen te ontdekken tussen de cultuur van de Sloven en die van de Oppers. Het bracht diepte in het verhaal en maakte dat het boek zoveel meer werd dan het zoveelste boek over een onderdrukt volk die in opstand komt tegen de elite.

Vervolg
Ik heb begrepen dat er een vervolg komt op Inside Out: Outside In. Daar ben ik heel erg nieuwsgierig naar, hoewel we wel tot juli volgend jaar moeten wachten tot we hiervan kunnen genieten. Ik ben benieuwd of we verder gaan lezen over Trella, of dat we een tijdsprong gaan maken en nieuwe personages leren kennen. Is dit laatste niet het geval, dan hoop ik dat de schrijfster nog nieuwe delen gaat schrijven waarin dit nog wel gebeurt. Deze wereld heeft veel potentie! Ik geef het boek daarom vier sterren.

Deze recensie is eerder gepubliceerd op www.young-adults.nl, met als titel: 'Ontdek Binnen nu inside out'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten