zondag 22 januari 2012

Firelight, Ziel van Vuur door Sophie Jordan

Afgelopen vrijdag kreeg ik een leesexemplaar van dit boek in handen en ik kon er gisteren dan eindelijk in beginnen. Om alvast een kleine indruk te geven van mijn mening over dit boek: ik heb de hele nacht doorgelezen tot ik hem uit had!

Vormgeving
Allereerst mijn complimenten voor de vormgeving: dit boek ziet eruit als een plaatje! Schitterend omslagontwerp en vanbinnen prettig leesbaar opgemaakt door de ruimere regelafstand.

Verhaallijn
Jacinda is een draki: ze kan haar mensenlichaam laten transformeren in een draak. Met haar moeder en tweelingzusje Tamra, die beiden niet kunnen transformeren, woont ze in een kolonie van draki's. Het verhaal begint wanneer Jacinda en haar beste vriendin Az stiekem overdag transformeren om te genieten van het zonlicht op hun drakenhuid, als ze ineens worden aangevallen door jagers. Jacinda weet ze af te leiden, zodat Az kan ontsnappen, maar wordt zelf bijna ontdekt. Ze wordt gered door één van de jagers, Will, een jongen van haar leeftijd.
Wanneer Jacinda daarna weer terugkomt bij de kolonie, is iedereen in rep en roer door haar ondoordachte actie. Jacinda is voorbestemd om met Cassian, de toekomstige alpha, te trouwen en er worden ineens haastig plannen gemaakt om dat zo snel mogelijk te voltrekken. Om haar in bescherming te nemen, besluit haar moeder dat het tijd wordt om te vertrekken. Met z'n drieën verlaten ze in het holst van de nacht de kolonie. Ze trekken naar de woestijn, waar draki's niet kunnen overleven. Het is de grote wens van haar moeder en haar zusje dat Jacinda de draki in zichzelf laat sterven, zodat ze normaal zal zijn. Maar dat is niet wat Jacinda wil. Ze houdt van de draki in haar en ziet het als een belangrijk deel van zichzelf. Iets waar ze niet zonder kan. Ze merkt meteen dat de woestijn vat krijgt op haar lichaam en dat het steeds moeilijker wordt om te transformeren. Maar dan loopt ze op school ineens Will tegen het lijf. Hij herkent haar niet, doordat hij haar eerder in haar drakengedaante zag, maar ze delen direct een bijzondere connectie. Jacinda merkt dat Will de draki in haar levend houdt, maar intussen is ze doodsbang. Want Will en zijn familie zijn jagers...

Origineel en een bewonderenswaardige hoofdpersoon
Ik moest eerst even wennen aan het idee van een draki in de hoofdrol, maar daar was ik snel overheen. Wat een origineel verhaal! Jacinda is iemand waar je je als lezer gemakkelijk mee kunt identificeren en die je snel in je hart sluit. Ondanks haar transformaties in een draak, is haar karakter wel heel menselijk. Ze is gedreven en gepassioneerd. Wat ik in haar heel bewonderenswaardig vindt, is dat ze blij is met wie ze is en dat ze er alles aan doet om zichzelf trouw te blijven. Dat ze zich niet door anderen laat meeslepen om in de tredmolen mee te lopen. Ze doet haar best, voor haar zusje en haar moeder, om een normaal leven op te bouwen, maar intussen wil ze zichzelf niet verliezen. Ik denk dat dit een punt is waar veel meiden op de middelbare school vaak moeite mee hebben.

Meeslepend
Zoals ik al eerder aangaf, heb ik de hele nacht doorgelezen. Ik was steeds zo benieuwd of Will zou ontdekken dat zij zijn prooi is en wat hij dan zou doen! Dat en de steeds romantischere scènes hebben mij een slapeloze nacht bezorgd: ik wilde pas slapen toen ik het boek uit had!

Nog één vraagje aan Blossom Books; wanneer verschijnt het vervolg? Want er komt een vervolg, toch?

Boekgegevens:
Fireligh, Ziel van Vuur (Boek 1)
Sophie Jordan
Uitgeverij Blossom Books
Verschijnt in februari 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten