dinsdag 3 juli 2018

Recensie: Vuurkoningin van Miranda Peters uit de bundel Brave New Love

In Vuurkoningin is Lexi met het vliegtuig op weg naar Taormina nadat ze iets verschrikkelijks heeft gedaan met het vuur dat in haar raast. Dan is daar ineens Daan, die naast haar komt zitten en die haar uitdaagt en tegelijkertijd aantrekt als een magneet. Is Lexi in staat om haar muur te laten zakken en Daan toe te laten dichterbij haar ware ik te komen? Lees verder voor mijn recensie van dit verhaal uit de bundel Brave New Love!

Onmogelijke liefde
Water en elektriciteit gaan niet goed samen, dat weet iedereen. Dan krijg je kortsluiting. Net zoals je kortsluiting in een relatie krijgt als je niet eerlijk bent naar elkaar toe. Als je de ander buitensluit. Vuurkoningin laat zien dat je daarin zelf een keuze hebt.

Allereerst is daar de licht ontvlambare Lexi. Lexi is enorm gedreven. Zij is iemand die zich laat drijven door haar instincten en emoties. Soms is dit een kracht, soms een zwakte. Daan is juist erg emotioneel. Ze heeft net als Lexi veel meegemaakt, maar gaat hier op een andere manier mee om. Nadat ze een jaar eerder haar vriendin verloren heeft, heeft ze erg met zichzelf in de knoop gezeten. Hoewel ik hun liefde mooi in elkaar vond zitten, ging het voor mijn gevoel wel wat snel. Ditzelfde voelde ik bij het personage van Gianna. Ik vind het mooi dat Miranda Peters haar gelaagd neer wilde zetten. Dit had van mij echter nog wel iets meer aangedikt mogen worden met daden vanuit Gianna zelf.

In deze bundel met Diversity-verhalen is de diversiteit in het verhaal Vuurkoninging terug te vinden in de beide hoofdpersonages Lexi en Daan, die allebei op meisjes vallen. Mooi vond ik dat dit gegeven niet de overhand van het verhaal had; het was onderdeel van de karakters van de hoofdpersonages maar bepaalde niet de hele verhaallijn. Bovendien is Daan erg lang. Tijdens de boekpresentatie vertelde de schrijfster, die zelf erg lang is, dat ze dit vroeger soms best lastig vond. Ze stak vaak boven andere uit, terwijl ze liever wilde opgaan in de massa. Mooi hoe ze dit element nonchalant in het verhaal verwerkt heeft.

Lexi en Daan hebben allebei iets heftigs meegemaakt. Iets waar ze niet trots op zijn. In zo’n situatie is het moeilijk om jezelf te zijn, aangezien gevoelens van schaamte dan al snel de overhand dreigen te nemen. Vuurkoningin laat zien dat het juist krachtig is als je die schaamte overwint. Juist door kwetsbaarheid, ontstaat verbinding.

Vuurkoningin is een vlot geschreven verhaal met mooie, afwisselende karakters. Soms vond ik hun ontwikkeling wel wat aan de snelle kant, maar dat is ook best lastig in een kort verhaal. Ik vond het mooi hoe Miranda Peters de diversiteit in dit verhaal verwerkt heeft; op een manier alsof het helemaal niet divers is, maar gewoon normaal, zoals het zou moeten. Het jezelf durven zijn kwam dan ook op een andere wijze in dit verhaal naar voren en had meer te maken met daden dan met eigenschappen. Een mooi begin van deze bundel!

Vuurkoningin is het eerste verhaal van de verhalenbundel Brave New Love. Hierin staan tien romantische verhalen met zeer diverse hoofdpersonen. De verhalen zijn geschreven door Miranda Peters, Lysander Mazee, Sophia Drenth, Natascha van Limpt, Isabel Peters, Marijke F. Jansen, Jen Minkman, Debora Elisabeth, Tamara Haagmans en Oli Veyn. Klik voor meer informatie op de link.