donderdag 5 juli 2018

Recensie: Dag, dromer van Sophia Drenth uit de bundel Brave New Love

Dag, dromer begint met een droom van een meisje. Ergens houdt ze van haar dromen omdat daar alles kan gebeuren, maar in haar dromen waart ook een kwaadaardig monster rond: de lijkenpikker. Deze griezelige verschijning vermoordt iedereen om wie zij geeft. Dan wordt ze gered door Leonis, iemand met wie ze onmiddellijk een band voelt. Ze durft hem echter niet te dichtbij te laten komen, want anders zal de lijkenpikker ook achter hem aan gaan. Maar Leonis lijkt vastberaden om zich niet weg te laten jagen.  Lees verder voor mijn recensie van dit derde verhaal uit de bundel Brave New Love.

Plot
Dag, dromer is wat korter dan de voorgaande verhalen, maar je merkt wel meteen dat dit verhaal iets ingewikkelder in elkaar zit. Bij de eerste kennismaking voelt de droomwereld voor de lezer onwennig en vreemd, maar desondanks geloofwaardig omdat vanaf het begin meteen duidelijk is dat het om een droom gaat. Samen met Leonis leert de lezer het meisje buiten de droom om steeds beter kennen en ontdek je ook het geheim van de lijkenpikker. Sophia is een schrijver die niet alles voorkauwt, maar die gaten overlaat voor de lezer om zelf in te vullen. Daardoor voelde Dag, dromer als een diep verhaal dat je uitdaagt om zelf mee te ontdekken en te puzzelen met Leonis.

Het meisje voelt vanaf het eerste moment mysterieus. Je voelt dat er iets met haar aan de hand is, maar je kunt er niet precies de vinger op leggen. Leonis vind ik allereerst een prachtige naam. Complimenten voor die vondst! Hij voelt als een betrouwbare, warme personage. Van beide vaders kreeg ik een beetje koude rillingen. In ieder geval wel vier personages die Sophia levensecht heeft weten neer te zetten.

De manier waarop de diversiteit in dit verhaal verwerkt is, wil ik graag niet verklappen. Ik vond dit namelijk een verrassende wending in de plot. Eentje die ik erg bijzonder vond.

Ik zie het thema ‘jezelf durven zijn’ vooral terug bij het personage Leonis. Zijn vader probeert hem sterk een richting uit te duwen, maar hij maakt zijn eigen beslissingen en kiest zijn eigen weg. Een weg die niet de meest gemakkelijke is, maar wel een hele dappere.

Ik kan niet anders dan zeggen dat Dag, dromer me van begin tot eind in zijn greep heeft gehouden en dat ik onwijs heb genoten van dit verhaal van Sophia Drenth. Een duister sprookje met een paar onverwachte wendingen. De personages zitten goed in elkaar en de thema’s diversiteit en jezelf durven zijn komen op mooie manieren terug in dit verhaal. Dit wordt ook een van mijn favorieten.

Sophia Drenth signeert
Lijkt het je leuk om Sophia te ontmoeten en om een exemplaar te laten signeren door haar? Zondag 8 juli signeert ze bij boekhandel Haasbeek. Klik op onderstaande link voor meer informatie.

Dag, dromer is het derde verhaal van de verhalenbundel Brave New Love. Hierin staan tien romantische verhalen met zeer diverse hoofdpersonen. De verhalen zijn geschreven door Miranda Peters, Lysander Mazee, Sophia Drenth, Natascha van Limpt, Isabel Peters, Marijke F. Jansen, Jen Minkman, Debora Elisabeth, Tamara Haagmans en Oli Veyn. Klik voor meer informatie op de link.