dinsdag 27 maart 2018

Recensie: Takla Makan - Het blauwe licht van Petra Nouns BLOGTOUR

De Duitse Ella zit op een multiculturele school in Berlijn en ze moet helemaal niets hebben van de arrogante Turk Orkan. Alle meisjes uit haar klas mogen dan wel spontaan gaan kwijlen als ze hem zien, maar Ella denkt vooral dat hij getikt is. Hij zegt immers dat zijn tante kan toveren! Dan krijgt ze zomaar ineens visoenen in een blauw licht, waarin ze smoorverliefd is op hem. Ella’s vriendin Sofia denkt dat ze gewoon stiekem meer voor hem voelt en dat ze gewoon zit te dagdromen, maar Ella voelt dat er meer aan de hand is. Kan er dan toch een toekomst bestaan waarin zij samen is met haar gezworen aartsvijand? En zit er een kern van waarheid in Orkans vreemde beweringen? Lees hieronder verder voor mijn recensie van dit boek!

Cover
Het lettertype van Takla Makan, het Arabische zinnetje, de Oosters vormgegeven hoeken en de boven- en onderrand op de achterkant zorgen voor een exotische uitstraling van deze cover. Het weet de sfeer van het verhaal erg goed te vangen. Ook het meisje op de voorkant voelt als een Oriëntaalse prinses. Dat laatste vond ik wel wat verwarrend. Het hele boek had ik dit beeld in mijn hoofd bij de hoofdpersoon. Ergens op het einde ontdekte ik dat ik waarschijnlijk ergens overheen gelezen heb, want toen las ik dat de hoofdpersoon blond haar heeft en dus helemaal niet lijkt op het meisje op de voorkant! Overigens wel mijn complimenten voor het prachtig opgemaakte binnenwerk. Dit geeft echt sfeer aan het verhaal. Bovendien had ik al snel door dat bij de paleisjes een fragment volgde vanuit een ander perspectief, dus naast mooi, ook nog eens verhelderend!

Edelsteen Trilogie
Ella uit Takla Makan - Het blauwe licht doet me qua hoofdpersoon erg denken aan Gwendolyn uit de Edelsteen Trilogie. Ik voelde bij haar diezelfde luchtige, nuchtere tienerlogica en ook dit boek is duidelijk voor de iets jongere young adult.

Origineel
Het verhaal van Petra Nouns leest heerlijk makkelijk weg. Dat komt deels door de prettige schrijfstijl, deels door het speelse hoofdpersonage, maar ook door de originaliteit van het verhaal. Uiteraard bevat het elementen die we al in andere verhalen zijn tegengekomen, maar in combinatie met de bonte verzameling aan culturen en de luchtige vertelwijze, krijgt dit verhaal wel een heel eigen sausje.

Protoganist/antagonist
Wat ik op het randje vind, zijn de stukken over tante Leila en de zwarte magiër Arda. Soms waren die grappig en origineel, maar soms neigden ze ook naar over de top en ongeloofwaardig, waardoor Arda als een slechte B-film bad guy aanvoelde. Het houdt de sfeer in het verhaal wel luchtiger, maar neemt ook wat spanning en dreiging weg.

Diversiteit!
Leuk aan dit verhaal is dat het verhaal perfect past binnen de vraag om meer diversiteit in young adultboeken. Het verhaal speelt zich af op een multiculturele school, waarop jongeren zitten van verschillende nationaliteiten. Hoewel de hoofdpersoon Ella een blank, Duits meisje is, is de mannelijke hoofdpersoon een Turkse jongen. Er komen verschillende elementen uit de Turkse cultuur voorbij en bovendien zijn er ook verschillende uitstapjes naar andere landen in de hoofdstukken vanuit tante Leila.

Over Petra Nouns
Helaas is de schrijfster van dit boek, Petra Nouns, al overleden. Er waren wel ideeën voor een vervolg, maar ze zal het dus zelf nooit meer kunnen schrijven. Haar dochter overweegt om met de aantekeningen aan de slag te gaan en een vervolg te schrijven, maar dat is nog niet zeker.

Petra Nouns heeft met Takla Makan - Het blauwe licht een luchtig, origineel en spannend verhaal weten neer te zetten. Haar schrijfstijl leest makkelijk en prettig weg, en haar hoofdpersoon Ella bezit een luchtige, nuchtere tienerlogica die haar een fijn hoofdpersonage maakt. Alleen de hoofdstukken vanuit tante Leila en de zwarte magiër Arda zitten voor mij op het kantelpunt tussen geloofwaardig en ongeloofwaardig. Dat is eigenlijk mijn enige puntje van kritiek. Verder een heel prettig en luchtig verhaal voor de jongere young adultlezer. Ik geef het boek dan ook vier sterren.

***

Wil je meer lezen over het thema diversiteit en jezelf zijn? Lees dan deze blogs die ik heb geschreven over deze onderwerpen!
* Durf jij jezelf te zijn? #bravenewlove
* Over authenticiteit en diversiteit #bravenewlove

Deze recensie maakt deel uit van de Blogtour van Takla Makan - Het Blauwe Licht. Gisteren was de blogtour op de blogs SJM Schrijft van Saskia Boree en Booklover Saphira van Saphira Keurhorst. Vandaag is er een stop bij mij en op de blog Books and Teacorner van Sarah Del Ben. Morgen wordt de blogtour vervolgd op de blogs Rose and the Books van Lisa ter Maat en Thunderstruck Books van Dominique Mackaaij. Graag wil ik uitgeverij Dutch Venture Publishing van harte bedanken voor het lees-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

#bravenewlove