maandag 19 februari 2018

Recensie: Hart van Glas van Miranda Peters

Hart van Glas gaat over Hester (of officieel: Hestia), die onnatuurlijk sterk geboren is. Door die kracht veroorzaakte ze als kind een auto-ongeluk, waarbij ze haar moeder en zusje kon redden, maar haar vader niet. Dat heeft ze zichzelf nooit vergeven. Nu, bijna tien jaar later, wil ze liever gewoon normaal zijn. Daarom en uit angst voor experimenten houdt ze haar krachten angstvallig voor de buitenwereld verborgen. Dan ontmoet ze Siem in een droom. Hij is net zo sterk als zij en hij weet haar hart als geen ander te raken. Als blijkt dat Siem ook in het echt bestaat, kan Hester haar geluk niet op. Ze lijken wel voor elkaar gemaakt! Helaas zijn er mensen die het op hen gemunt hebben: met verdovingspijltjes proberen ze Hester en Siem uit te schakelen, zodat ze Siem mee kunnen nemen. Lukt het ze om uit deze kwade handen te blijven?

Als je benieuwd bent wat ik van dit boek vind, lees dan snel verder!

Omslag
Hart van Glas heeft een krachtig, aansprekend omslag. De vrouw op de omslag straalt zelfvertrouwen en kracht uit en door de groene waas om haar heen, oogt ze ergens ook een beetje magisch. Het lettertype van de titel is mooi gekozen en de kleur van de titel matcht goed met de kleuren van de foto. Achter en naast de foto is een vector geplaatst van een hart met vleugels. Dit hart komt op de achterkant ook terug en op de rug van het boek. De achtergrond van zowel de voor- als de achterkant laat duidelijk zien dat het verhaal zich (deels) afspeelt in Groningen door de herkenbare Martinitoren. Het is een omslag dat young adult uitstraalt en paranormal romance. Het is een mooi ontwerp en spreekt mij erg aan.

Origineel
Er zijn flink wat paranormal romance young adultboeken verschenen over tieners met bijzondere krachten. Ik heb echter nog niet veel boeken gelezen over iemand die als enige bijzondere kracht heeft dat hij of zij buitengewoon sterk is en dat de oorzaak hiervan nog onbekend is. Dat vond ik een originele insteek in dit genre waar originaliteit soms lastig te vinden is. Ik ben buitengewoon sterk wel een paar keer tegen gekomen als onderdeel van een andere bijzondere kracht, maar niet vaak op deze manier. Leuk!

Wisselende spanningsopbouw
De opbouw van de spanning vond ik erg wisselend. Het verhaal begint erg spannend in de proloog, met het auto-ongeluk. Doordat we vervolgens een flinke tijdsprong maken, moet je als lezer daarna opnieuw in het verhaal komen. Vrij kort daarna pakte het verhaal me echter weer en zoog me weer naar binnen. Vooral de afwisseling tussen het heden en de dromen vond ik erg gaaf en maakte dat ik steeds maar verder wilde lezen. Nadat Hester Siem in het echt heeft ontmoet en hun relatie van start is gegaan, kwam er voor mij een stuk dat ik minder spannend vond. Daarin stond vooral hun relatie centraal, en omdat het zo goed ging tussen hen beiden, zat daarin voor mij minder spanning. Het eind had me daarentegen weer op het puntje van mijn stoel en dat heb ik echt in een eindsprint uitgelezen. Het was zelfs zo spannend, dat ik nogal snauwend tegen mijn vriend zei dat ik met rust gelaten wilde worden omdat ik het boek uit wilde lezen, haha.

Setting
Wat ik erg leuk vind aan Hart van Glas is de setting in Nederland en dan voor de verandering eens niet in Amsterdam of de Randstad: Hester komt uit een plaatsje in Overijssel en Siem studeert in Groningen, terwijl zijn ouders in een dorpje in Friesland wonen. Een aantal herkenbare locaties komen terug in het verhaal. Leuk!

Ik had soms wel wat moeite met de personages. De gedachten van Hester en de dialogen tussen Hester en Siem waren vaak gevat in een tunnelvisie: Hester en Siem vullen zelf in veel gevallen al in waarom ze waarschijnlijk achtervolgd worden. Als lezer vond ik dat niet altijd geloofwaardig. Ik vroeg me zelf namelijk af of deze mensen misschien meer wisten over de reden waarom ze zo sterk zijn en of ze misschien een ander motief hadden om Siem te ontvoeren. Wat ik ook niet zo goed begreep, is waarom de ontvoerders alleen achter Siem aan gingen en niet achter Hester. Kort gezegd: voor mij voelden de personages op verschillende momenten iets meer plotdriven aan dan characterdriven en dat kwam de geloofwaardigheid van hen niet ten goede. Yvet vond ik overigens wel een erg leuk personage en Iris, het zusje van Hester, vond ik heel erg geloofwaardig en diep neergezet. Zij is mijn favoriete personage uit het boek.

Conclusie: Miranda Peters heeft met Hart van Glas een interessant debuut neergezet. Hester is een boeiend hoofdpersonage, hoewel haar gedachtengang wat mij betreft soms iets minder in een tunnelvisie geformuleerd zou mogen worden. De spanningsopbouw van het verhaal fluctueert nogal, waardoor er momenten waren dat ik op het puntje van mijn stoel zat en momenten waarop ik me door het verhaal heen moest slepen. Dat laatste had denk ik vooral te maken met te lang ingaan op de relatie van Hester en Siem in het middenstuk. Wat ik vooral erg leuk vond aan het boek, zijn de setting in Noord-Nederland en de originele insteek. Ik geef het boek drie sterren.

***

Graag wil ik uitgeverij Dutch Venture Publishing van harte bedanken voor het lees-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie. Morgen verschijnt op dit blog een interview met auteur Miranda Peters, in het kader van de Blogtour. Vergeet dus niet om morgen terug te komen!