maandag 9 juli 2012

De IJzerkoning van Julie Kagawa

**** (4 sterren)

Boekgegevens:
De IJzerkoning
Julie Kagawa
Uitgeverij Harlequin
€9,95
ISBN: 8710858906950

Eerlijk gezegd was ik erg nieuwsgierig naar dit boek, hoewel ik er wel blanco in ben gegaan. Op Goodreads zag ik namelijk dat deze serie erg populair was in één van mijn groepen. Ik keek al een tijdje uit naar het eerste deel in de Engelstalige boekenkasten in de boekhandel, maar was m nog niet tegen gekomen.

Vormgeving
Laat ik beginnen met de verpakking. Wauw. Ik was blij verrast toen ik de envelop opentrok! Mooi omslag (hetzelfde als de Engelse versie), maar mooi afgewerkt met glitters en flappen. Ook de grote ronde sticker met €9,95 verraste me. Ik had verwacht dat zo'n mooi boek toch minstens €15,- tot €16,95 zou kosten. Om de prijs hoef je dit boek dus niet te laten liggen!

Personages
Over het boek zelf zal ik heel eerlijk zeggen dat ik normaal gesproken eigenlijk niet vaak boeken lees over fae. Die zijn me meestal net een stap te dicht naar echte Fantasy toe. Toch was ik blij verrast door De IJzerkoning. Meghan vond ik een hoofdpersoon met wie ik me gemakkelijk kon identificeren en haar beste vriend Robbie vond ik meteen al erg leuk. Ondanks het feit dat hij (en enkele andere personages) zijn gebaseerd op personages uit A Midsummer Nights Dream, heeft de auteur er zelf toch nog voldoende eigenschappen aan toegevoegd waardoor de personages toch weer erg origineel waren. Sowieso vind ik het altijd leuk als je uit een boek kunt opmaken dat de auteur zich heeft ingelezen in een onderwerp (ik heb A Midsummer Nights Dream ook gelezen). Ook de personage van Ash vond ik superleuk. Hij is sexy en een beetje onvoorspelbaar. Dat vind ik altijd leuk in een personage. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het vervolg.

Paar kleine minpuntjes
Ik vond wel twee kleine minpuntjes:
- Naar mijn mening gebeurde er op een gegeven moment teveel achter elkaar. Ze was nog bezig om uit haar ene benarde positie te komen als ze alweer in de volgende situatie rolde. Als lezer gingen bij mij op een gegeven moment de bijzondere wezens een beetje voor mijn ogen zweven. Had van mij iets meer rust in gemogen.
- Nadat de kat Grimalkin haar de eerse keer een schuld oplegt, is Meghan niet slimmer geworden als ze een tweede contract met hem aangaat. Ik had zelf eerst willen weten wat er van mij werd verwacht in het contract. Naar mijn idee was dit een beetje te naïef.

Originele twist
Dan is er natuurlijk nog de IJzerkoning. Die wending vond ik IJZERsterk hihi Leuk bedacht, helemaal origineel en helemaal passend in de huidige maatschappij! Zette mij wel even aan het denken.

Al met al vind ik dit boek zeker een aanrader en ik ben zelf erg nieuwsgierig naar deel 2. Ik wacht toch even op de Nederlandse vertaling; ten eerste verschijnt die al in november en ten tweede vind ik dat mooier in mijn kast staan naast dit prachtige deel 1!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten